Banner-light
Výše spotřebních daní

Popis projektu

Výše spotřebních daní je jedním z faktorů, který určuje konečnou cenu paliva pro spotřebitele.

 

Tato daň je také nezanedbatelným příjmem státního rozpočtu (celkový roční výnos daně se dlouhodobě pohybuje kolem 80 miliard korun). Cílem každé vlády proto je výnos daně maximalizovat. Přitom ale nezplatí, že čím vyšší sazba daně je zavedena, tím je výnos vyšší. Jednak proto, že příliš vysoká cena paliva nutí omezovat jízdy a vede na straně spotřebitelů k šetření a jednak proto, že dochází k cenové konkurenci mezi jednotlivými státy (v příhraničí mezi zeměmi s rozdílnými sazbami daně kvete „tankovací turistika“).

 

Projekt byl zahájen v létě 2009, kdy tehdejší ministr Janota poprvé veřejně oznámil, že uvažuje o zvýěení spotřebních daní.

 

Ke zvýšení (o 1,- Kč/l) přes varování o nesmyslnosti takového kroku ze strany SČS a některých dalších odborníků skutečně došlo k 1.1.2010. V roce 2010 měl přitom stát daňový výnos ze spotřební daně v postatě stejný, jako v roce 2010 /a to došlo v roce 2010 k oživení ekonomiky). Jak je to možné? Téměř ustalo (do té doby časté) tankování tranzitujících kamionů na našem území a ti domácí přepravci, kteří měli příležitost, začali tankovat v zahraničí. Výpadek z jejich plateb pak na sobě nesli běžní tuzemští motoristé, kterým se palivo zdražilo.

 

Přes řadu pokusů, opakovanou věcnou argumentaci, využití médií, se nepodařilo Ministerstvo financí (a zejména ministra Kalouska) přesvědčit, aby chybu z roku 2010 napravil.

 

V tuto chvíli již není snaha o snížení daně naší prioritou, protože díky devalvaci koruny a zvýšení sazeb v některých okolních zemích došlo k dorovnání rozdílu v sazbách. Přesto situaci nadále sledujeme ze dvou důvodů

 

a) v roce 2009 bylo oznámeno, že zvýšení sazeb je pouze dočasné (s pojmem „dočasnosti“ však již máme všichni velké zkušenosti z minula)

b) všechny země EU (nejen ČR) musí v blízké budoucnosti přistoupit k vybalancování spotřeby nafty a benzínu, k tomu však vede zřejmě jediná cesta – úprava sazeb spotřební daně

Osoby

Ministerstvo financí ČR (ministři Janota a Kalousek)

SČS, ČESMAD (asociace snažící se o změnu daňové politiky ČR)

Data

2009 – schváleno zvýšení sazby SD o 1,- Kč

01.01.2010 – zvýšená sazba platí

 

Historie projektu

léto 2014 – poslanec Milan Urban navrhuje radikální snižení sazby spotřebních daní u motorových paliv. Návrh napoprvé prochází parlamentem, následně je hlasování zpochybněno a návrh schválen není.

SČS se v tomto případě vyslovuje proti přijetí návrhu. Poslanec Urban totiž vychází z dat zpracovaných v roce 2010, od té doby však došlo k výrazným změnám v sazbách v okolních zemích a snížení daně v navrhované výši by nikdy nemohlo být kompenzováno zvášením prodejů.


 

2010-2012 – diskuse, porady, semináře s MFČR, Liberálním institutem, Česmadem… Přesvědčit MFČR o mylné strategii při stanovování sazeb daně se nepodařilo


 

01.01.2010 – Zvýšená spotřební daň vstupuje v platnost. Pro naftu nyní platí sazba 10,95 Kč/litr, pro benzín 12,84 Kč/litr.


 

konec roku 2009 – zvýšení SD o 1,- Kč/litr je součástí „balíčku opatření“. Má jít o dočasné opatření


 

21.09.2009 – SČS odesílá ministru Janotovi dopis, ve kterém vysvětluje, proč zvýšení sazby spotřební daně nepovede k vyšším výnosům státního rozpočtu (viz dokumenty). Stejné argumenty jsou následně předány vybraným poslancům (předsedům klubů a výborů v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR)


 

léto 2009 – MFČR vypouští „pokusný balónek“ v podobě úvahy o zvýšení spotřební daně u motorových paliv

Výběr souvisejících aktualit z webu SČS a z médií

scs_icon ikonka označující zprávy vydané SČS

mikrofon ikonka označující odkazy na zajímavé zprávy z médií

Jednání SČS s Generálním ředitelství cel

V pondělí 6.3.2017 se konalo společné jednání SČS a Generálního ředitelství cel. Celkem 14 zástupců celní správy a distributorů sdružených v SČS diskutovalo nejen o možnostech úpravy zákona o spotřebních daních, ale i o problémech, se kterými se potýkají distributoři při kontrolách prováděných celní správou. Detailní…

0 comments

Vybírat spotřební daně stojí čím dál tím více

Informaci o výstupech kontroly NKÚ na celní správě přináší idnes zde

0 comments

Makroekonomický význam automobilové dopravy

Do dokumentů (pouze pro členy) byla vložena studie Next Finance z května 2016 „Makroekonomický význam automobilové dopravy“. MAKROEKONOMICKÝ VÝZNAM AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY

0 comments

Rozšíření zelené nafty na živočišnou výrobu (komentář exministra Kalouska)

Exministra Kalousek komentuje záměr na rozšíření „zelené nafty“ i pro podniky provozující živočišnou výrobu. Čtěte na Parlamentních listech zde.  

0 comments

Část německých zemí tlačí na zvýšení spotřební daně u nafty

Ekolist informuje, že některé německé země tlačí na spolkovou vládu – chtějí zvýšit spotřební daň z nafty. Důvodem je snaha o omezování emisí ve městech, spolu se snahou o zvýšení spotřební daně jde také snaha o snížení povolené rychlosti ve městech na 30 km/h. Čtěte…

0 comments

Nové přídavné kódy pro minerální oleje

Celní správa vydala informaci určenou především osobám uvol%nujícím minerální oleje do volného daňového oběhu 1. 1. 2016 vstoupil v účinnost zákon č. 382/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „zákon…

0 comments

Radost z levné nafty? Kdepak, v Česku stojí nejvíce z okolních zemí

Článek zabývající se srovnáním ceny nafty ve střední Evropě otiskly Lidové noviny. Link zde

0 comments

Studie: Spotřební daň na naftu je v ČR 18. nejvyšší v EU

V ČR činí spotřební daň na naftu 396 eur na 1000 litrů. Nižší je například v Polsku nebo Maďarsku, naopak vyšší na Slovensku nebo v Německu.   Článek Finančních novin zde.

0 comments

Kraje by chtěly podíl na dani za benzin a naftu na opravy silnic

Kraje budou chtít získat částečný podíl z odváděné spotřební daně z pohonných hmot a maziv. Podle připravovaného návrhu novely zákona by měly kraje dostat ze spotřební daně za pohonné hmoty a maziva 8,92 procenta, které by použily na opravy svých silnic druhých a třetích tříd….

0 comments

Senátoři sloučili dvě novely o spotřební dani do jedné

Novela zákona o spotřebních daních se vrací do sněmovny, protože Senát do ní podle očekávání vložil pozměňovací návrh na zachování zelené nafty pro zemědělce.   Čtěte na: parlamentnilisty.cz financninoviny.cz rozhlas.cz idnes.cz e15.cz

0 comments

Senát se obrňuje proti zlevnění benzinu, zelenou naftu chce zachovat

Návrhy na zdražení cigaret a zachování takzvané zelené nafty pro zemědělce poputují ze Senátu zpátky do sněmovny. Dvě novely o spotřební dani budou sloučeny do jedné.   Čtěte na: idnes.cz rozhlas.cz

0 comments

Ministerstvo průmyslu a obchodu zvažuje „daň za ropnou bezpečnost“

Daň za ropnou bezpečnost by zdražila pohonné hmoty o 25 až 30 haléřů na litr. Vybrané peníze by státu posloužily k financování strategických zásob ropy.   Více čtěte na: idnes.cz e15.cz

0 comments

Sněmovna zamítla dříve schválený návrh na snížení spotřební daně

Sněmovna zamítla už dříve schválený návrh poslance ČSSD Milan Urbana na snížení spotřební daně z benzinu a nafty. Se zachováním zelené nafty pro zemědělce poslanci souhlasili.   Více čtěte na: ceskatelevize.cz rozhlas.cz patria.cz

0 comments

Sněmovna schválila snížení spotřební daně u benzínu a nafty

Sněmovna v rámci novely zákona o spotřebních daních schválila pokles spotřební daně u nafty o 2,50 koruny za litr a u benzinu o 1,50 koruny za litr.   Více čtěte na: idnes.cz Český rozhlas e15.cz aktualne.cz tyden.cz

0 comments

Vyjádření SČS ke snížení spotřební daně

Sněmovna v rámci novely zákona o spotřebních daních schválila pokles spotřební daně u nafty o 2,50 koruny za litr a u benzinu o 1,50 koruny za litr.   Schválení snížení sazeb je – velmi dobrou zprávou pro řidiče (promítne se jednoznačně v plné výši do…

0 comments

Spotřeba benzinu klesá na úkor nafty. Jeho ceny jdou prudce dolů

Článek serveru idnes.cz informuje o možných důvodech pro snižování cen benzinu.   Čtěte zde.

0 comments

Dokumenty související s projektem

dokumenty jsou seřazeny podle data nahrání, nikoli podle data svého vzniku!

Prezentace Zvysit nebo snizit SD? (05/2013, PSP, Indracek)

Prezentace Zvysit nebo snizit SD? (05/2013, PSP, Indracek)

prezentace zabývající se optimalizací výše spotřební daně u pohonných hmot a ukazující práci s flexibilní sazbou ve vybraných zemích

Výzva ministru Janotovi – nezvyšujte sazby spotřebních daní u PHM

Výzva ministru Janotovi - nezvyšujte sazby spotřebních daní u PHM

Výzva ministru financí Janotovi, aby nezvyšoval spotřební daň u pohonných hmot (důvod = zvýšení sazby nebude znamenat zvýšení příjmů státního rozpočtu)

Graf – výše spotřební daně u motorové nafty v CZ a okolí

Graf - výše spotřební daně u motorové nafty v CZ a okolí

Graf zpracovaný Společenstvím čerpacích stanic. Spotřební daň u MN leden 2009 – duben 2012. Srovnání CZ, DE, SK, PL, AT a HU. (Graf byl mimo jiné využit na jednání VH 2014)

Graf – výše spotřební daně u motorové nafty v Belgii (flexibilní sazba) a okolí

Graf - výše spotřební daně u motorové nafty v Belgii (flexibilní sazba) a okolí

Graf zpracovaný Společenstvím čerpacích stanic. Spotřební daň u MN leden 2009 – duben 2012. Srovnání BE, DE, FR, NL a LU. (Graf byl mimo jiné využit na jednání VH 2014)

Efektivnost nastavení sazby spotřební daně v ČR

Efektivnost nastavení sazby spotřební daně v ČR

Prezentace Aleše Roda (VŠE Praha), která zazněla na PetrolSummitu 2011.

Bod zlomu efektivnosti snížení spotřební daně na naftu

Bod zlomu efektivnosti snížení spotřební daně na naftu

Prezentace Josefa Paumera (AS 24 Česká republika), která zazněla na PetrolSummitu 2012.

Analýza důvodů pro a proti snižování spotřební daně u motorové nafty.

Analýza důvodů pro a proti snižování spotřební daně u motorové nafty.

Ukázka dopadu flexibilní sazby daně.
Prezentace Ivana Indráčka (SČS ČR), která zazněla na PetrolSummitu 2012.

TZ SCS k odmitnuti snizit SD u PHM

TZ SCS k odmitnuti snizit SD u PHM

Ministr DObeš označil snahy o snížení spotřební daně u motorových paliv za „mrtvé“. Takové prohlášení je politickým prohlášením zveřejněným bez věcné znalosti věci

Stanovisko SCS k vysi marzi PHM

Stanovisko SCS k vysi marzi PHM

Reakce na zprávu MFČR, která zpochybňuje smysl snižování spotřební daně u pohonných hmot a považuje marže pumpařů za vysoké

Kalendář událostí

Posts not found